5 tips om je naamsbekendheid te vergroten
Je naamsbekendheid vergroten: hoe doe je het? En wat is naamsbekendheid nou precies? We leggen het uit in deze blog.
Wat is naamsbekendheid?
Naamsbekendheid of merkbekendheid kan een wat vage term zijn. Wat betekent het voor mensen om zich bewust te zijn van je merk, waarom is het belangrijk en hoe bereik je het?
Naamsbekendheid is gewoon een andere manier om merkbekendheid te zeggen. Als je bijvoorbeeld een bord ziet van een McDonald’s, een Ikea of een Volkswagen, dan zou je waarschijnlijk precies herkennen wat die merken zijn en wat ze doen.
Dat kan ongelooflijk krachtig zijn voor je bedrijf. Als de juiste mensen weten wie je bent en waar je voor staat, kan dat helpen geloofwaardigheid en loyaliteit te winnen en merkwaarde op te bouwen. Dat is belangrijk, want 59% van de consumenten koopt het liefst bij merken die ze al kennen en 89% blijft loyaal aan merken die hun waarden delen.
Je naamsbekendheid vergroten: 5 tips
Dus, als je op zoek bent naar meer naamsbekendheid voor je bedrijf, dan hebben we vijf tips voor je op een rijtje gezet om je naamsbekendheid te vergroten.
1. Werk samen met influencers en andere merken
Als je nog geen naamsbekendheid hebt voor je merk, dan is een van de beste manieren om aan geloofwaardigheid te winnen het samenwerken met merken die dat wel hebben. Er zijn misschien al andere bedrijven of influencers in jouw niche die vertrouwen en naamsbekendheid hebben bij je doelgroep. In plaats van vanaf nul te beginnen, werk samen met ze waar het zinvol is om hun geloofwaardigheid te gebruiken.
2. Produceer inhoud
Mensen kunnen niet weten waar je voor staat en wat je doet als je ze dat niet vertelt. In eerste instantie betekent dit dat je veel content moet produceren. Zorg er vooral voor dat je aanwezig bent op sociale media en een geoptimaliseerde website. Denk ook aan de kracht van videocontent. In 2021 wordt er wereldwijd 100 minuten per dag online video gekeken, dus zie de kracht van videocontent niet over het hoofd. Maar ook andere content zoals blogs, e-books en social media posts kunnen zeer effectief zijn wanneer ze je merk vertegenwoordigen en gericht zijn op je niche.
3. Optimaliseer voor SEO
Het hebben van kwalitatieve content voor merkherkenning is geweldig, maar het optimaliseren van je content voor SEO (search engine optimization) is nog beter. Je moet ervoor zorgen dat je inhoud wordt gezien en gebruikt, en SEO is een van de beste manieren om dat te doen, omdat het mensen naar jouw pagina’s zal brengen die zoeken naar wat je aanbiedt. Blogs zijn een geweldige manier om SEO aan jouw site toe te voegen, omdat je je publiek informatieve inhoud in lange vorm kunt bieden met zoekwoorden waarnaar ze op zoek zijn.
4. Onderschat offline interactie niet
Hoewel digitale marketing de naamsbekendheid kan vergroten, voegen offline interacties nog steeds blijvende waarde toe. Offline marketing kan bestaan uit billboards, posters, evenementen en het weggeven van gratis spullen. Hoewel je misschien geneigd bent om het over het hoofd te zien, denk eraan als je denkt aan merken als McDonald’s, Ikea, of Volkswagen ze allemaal deelnemen aan offline marketing, zelfs vandaag de dag. Bekijk onze post over guerrillamarketing voor enkele ongelooflijke voorbeelden van hoe grote merken dit doen.
5. Gebruik gratis publiciteit
Tot slot, een van de beste manieren om je naamsbekendheid te vergroten is door gebruik te maken van free publicity. Gratis publiciteit of public relations kan je helpen niet alleen naamsbekendheid op te bouwen, maar ook relaties met jouw doelpubliek. Lees meer over wat je kunt bereiken met public relations in deze blog.
Als je de naamsbekendheid van jouw merk in Nederland wilt vergroten, laat de professionals je dan helpen. Wij hebben jarenlange ervaring met het vergroten van de naamsbekendheid in Nederland. Neem contact met ons op voor meer informatie.