In de Free Publicity Podcast bespreken we elke week een PR vraag. In deze aflevering geeft Jennifer Delano antwoord op de vraag hoe je een PR-bureau selecteert.
Je hebt de stap genomen om op zoek te gaan naar een PR-bureau. Een goede stap naar meer zichtbaarheid! Maar waar let je op met het uitkiezen van een bureau?
Bedenk van tevoren wie en wat je wilt bereiken met publiciteit. Wat voor verhalen wil je naar buiten brengen? Waarom denk je dat media-aandacht hierbij gaat helpen? Wat zijn je doelen? Ben duidelijk in wat je in gedachten hebt, want dan kan het bureau je beter helpen (of zeggen dat iets niet mogelijk is bij hen).
Als je dat op een rijtje hebt, kun je kijken welke PR bureaus ervaringen hebben in jouw branche. Werk je bijvoorbeeld heel erg lokaal, dan kan het handig zijn als je een bureau inschakelt die jouw lokale markt ook kent en een netwerk heeft.
Ben je met een bureau in gesprek? Vraag ook altijd naar referenties. Wat zijn de ervaringen van klanten, wat heeft het PR bureau voor elkaar gekregen? Wees kritisch in je zoektocht. Iedereen kan roepen dat ze een database hebben met meer dan 2000 journalisten er in, maar het is belangrijker dat de partij ook daadwerkelijk in staat is om publiciteit aan te trekken.
Heb je een goed gevoel bij een PR bureau? Vergeet dan ook niet om de werkwijzes te bespreken en te kijken of dit goed matcht. Hoe houden jullie contact? Communiceer je het liefst via WhatsApp, of ben je meer van emails? In situaties van urgentie, wie kan er dan gebeld worden voor een interview? Ben jij dat zelf, of een collega? Allemaal factoren die handig zijn om te bespreken bij je keuze voor een PR bureau.
Ook belangrijk: kijk met wie je een klik hebt, waar het goed voelt en waar je vertrouwen in hebt. Vind mensen die enthousiast zijn over het vak, enthousiast zijn over jouw bedrijf en die met vertrouwen en plezier met jou aan de slag willen.
Beluister de aflevering via Spotify of Apple Podcasts.