In de Free Publicity Podcast gaan we op zoek naar antwoorden op jullie vragen over publiciteit die je niet kunt inkopen. Vandaag: Is een persbericht niet meer van deze tijd?
De relevantie van persberichten
Dit is een opmerking en een vraag die ik vaker voorbij hoor komen, vooral van mensen die zelf niet in de PR zitten of die denken dat ze PR zelf beter kunnen doen. Maar als ze ermee aan de slag gaan, valt het vaak tegen. PR is toch wel een vak, en ik zal uitleggen of een persbericht wel of niet van deze tijd is.
Waarom we nog steeds persberichten nodig hebben
Ja, je zult nog steeds persberichten moeten schrijven. Stel je voor dat ik een journalist bel over een zakelijk evenement, een mooie lancering bijvoorbeeld. Ik bel Paul en vertel hem over het evenement. Het eerste wat Paul mij zal vragen is: “Heb je een persbericht hierover liggen?” Hij wil een bericht dat hem zakelijk vertelt wat, waar, wanneer, waarom en hoe. Met die informatie kan hij beoordelen of het interessant is voor hem.
Je kunt dus niet gewoon bellen zonder een persbericht klaar te hebben. Als de journalist vraagt om een persbericht, moet je het alsnog kunnen opsturen. Het heeft dus geen zin om geen persbericht te schrijven.
Volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van de nieuwste updates!
Het belang van een goed getimed persbericht
Het persbericht is nog steeds van deze tijd, ook al klinkt het ouderwets. Ik begrijp dat je misschien geen zin hebt om een persbericht te schrijven. Het is geen gezellige tekst; het is zakelijk en saai. Maar een journalist zal erom vragen, en dan besef je weer dat je een persbericht nodig hebt. Je moet zorgen dat je het meteen kunt opsturen, want als het te lang duurt, gaat de aandacht van de journalist verloren.
Conclusie: het persbericht is nog steeds relevant
Het antwoord op de vraag of een persbericht nog van deze tijd is, is dus een volmondig ja. Zorg dat je een persbericht schrijft als je iets nieuws te melden hebt, en val de journalist niet te veel lastig met details. Zet het in een persbericht en vraag of hij er wat mee wil doen.