In de wereld van media en nieuwswaardige informatie is het cruciaal dat elk bedrijf dat de aandacht van de media wil trekken, een goed samengestelde persmap heeft.
Een complete persmap maakt het makkelijker voor journalisten om over jouw bedrijf te schrijven. Het zorgt ervoor dat ze dat (kunnen) doen met de juiste foto’s en afbeeldingen.
In deze blog vind je een handleiding in 10 stappen die écht werkt voor het samenstellen van een effectieve persmap voor je bedrijf:
1. Verzamel alle essentiële informatie rond jouw bedrijf
Voordat je in de details duikt, verzamel eerst alle benodigde middelen, zoals:
- bedrijfslogo’s in hoge resolutie;
- productafbeeldingen;
- foto’s die je gebruikt in je marketing (geen stockfoto’s die de halve wereld inzet);
- teamfoto’s;
- en portretten van de mensen die voorkomen in je (pers)berichten.
Zorg ervoor dat je zowel lage als hoge resoluties van deze beelden beschikbaar hebt.
2. Geef de afbeeldingen slimme namen
Als het op afbeeldingen aankomt, wil je dat er snel te vinden is wat er wordt gezocht. Label elke foto – een voor een – met een beknopte en beschrijvende tag/naam. Vermijd algemene namen, zoals ‘IMG-14.png’ of de datum als naam. Kies in plaats daarvan voor specifieke labels, zoals ‘CEO Portret [naam]’ of ‘Teamfoto Compleet 1’.
3. Size does matter
Natuurlijk wil je dat jouw verhaal in een tijdschrift of krant verschijnt. Daarvoor is hoogwaardig beeldmateriaal vereist, met name een hoge resolutie voor logo’s en afbeeldingen.
Denk aan 300 dpi of meer, bij voorkeur in .ai- of .jpeg-formaat. Voeg ook dezelfde afbeeldingen/logo’s toe met een lagere resolutie (2 MB of minder) die je opslaat als .jpeg of .png.
4. Nieuwste video’s erbij zetten
Hebben jullie een bedrijfsvideo of video’s van jullie dienst? Neem deze ook op in de persmap. Upload deze video’s op YouTube (indien nodig zonder vermelding) en voeg de URL’s toe. Je kunt ook de video’s uploaden in een mapje. Zorg ervoor dat de video’s ondertitels hebben in de relevante taal voor je doelgroep.
5. Sfeerbeelden voor omroepen/tv:
Als je plannen hebt om de aandacht te trekken van omroepen/televisie, dan kan het wijs zijn om sfeerbeelden toe te voegen in de persmap. Dit noemen ze in het Engels ook wel B-roll footage. Dit zijn sfeerbeelden van je bedrijf, je werk en wat duidelijk maakt wat jullie doen.
Je zet het in de map als MP4 file met beelden zonder audio of ondertiteling. Deze B-roll-materialen voegen wat meer diepte en beeld toe aan je verhaal en helpen bij een eventuele uitzending.
6. Laat de hoofdpersonen van je bedrijfsverhalen zien
Voeg portretfoto’s met een hoge resolutie toe aan de persmap van de founder, CEO of woordvoerder of wie anders de telefoon opneemt wanneer de media belt. Zorg ervoor dat deze beelden beschikbaar zijn in zowel hoge als lage resolutie, en uiteraard rechtenvrij zijn.
EXTRA: 7. Teamfoto’s (alleen als je goede hebt)
Hoewel het natuurlijk niet verplicht is, kunnen teamfoto’s enorm helpen om je verhaal te vertellen. Voeg groepsfoto’s van je teamleden toe aan je persmap, zowel in hoge resolutie als lage resolutie.
In deze tussentitel staat ‘alleen als je goede hebt’. Daar bedoel ik mee: alleen als de groep ook laat zien waar jullie voor staan. Zorg er in de eerste plaats voor dat het een professionele foto is en dat de foto de diversiteit van jullie team weerspiegelt. Is die er nog niet? Doe hier dan eerst wat aan!
EXTRA 8. Maak beknopte oprichtersbiografieën
Stel korte, impactvolle biografieën op van de founders van je bedrijf. Denk aan zo’n 120 tot 175 woorden. Het is handig als deze biografieën de belangrijke prestaties, expertise en visie achter het bedrijf vertellen.
EXTRA 9. Maak een factsheet
Het is niet heel Nederlands, maar het kan prima werken om even alle feiten op een rij te zetten. Denk aan vragen en antwoorden over je bedrijf met betrekking tot financiering, bedrijfswaardering, de woordvoerders, diensten, het bedrijfsadres, en de social media links. Dit biedt een journalist de mogelijkheid om snel een blik te werpen en zich een beter beeld van jouw bedrijf te vormen.
Let op: 10. Blijf de persmap updaten; het is nooit af!
Een persmap is geen eenmalige creatie; integendeel, je bent er voortdurend mee bezig. Herzie en update je perskit regelmatig met de meest recente informatie, zodat journalisten altijd toegang hebben tot de nieuwste foto’s en informatie.
Met het volgen van deze tien stappen, kun je een schitterende persmap samenstellen die je meteen doet opvallen tussen al die duizenden bedrijven. Maak het voor journalisten eenvoudig om de juiste informatie te vinden en de juiste beelden rechtenvrij te downloaden. Het kan zomaar zijn dat hierdoor een publicatie wél doorgaat, of groter wordt, omdat je de juiste beelden erbij levert.
Je las een artikel van PRGoeroes, hét pr-bureau dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en je bedrijf genereert
Meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.
Wij hebben al een perskit op onze website staan, maar ik ben weer helemaal geïnspireerd om deze up te daten. Dank!
Altijd fijn om te horen dat deze blogs mensen tot actie aanzetten 🙂
Voor mij als hobby blogger iets minder relevant, maar ik herken het wel vanuit mijn werk. Daar zijn we ook regelmatig bezig met het vernieuwen en updaten van dit soort gegevens.
Net als een website, is de persmap nooit helemaal klaar he?
Wat een goede tips! Vanaf welke bedrijfsgrootte raad je een persmap aan? Ik heb als blogger wel een mediakit. Ik kan mij voorstellen dat dit voor een eenmanszaak ook interessant is om te hebben.
Dankjewel Claire – wat een goede vraag! Het is maakt niet uit hoe groot het bedrijf is, maar meer hoe serieus de ondernemende plannen zijn. Als je media-aandacht wil gaan aantrekken, dan is het tijd om toch eens een media kit in elkaar te gaan zetten. Of je een MKB-er of eenmanszaak hebt, dat maakt niet uit!
Oh ik voel ineens een druk om een mediakit op te stellen. Omdat ik een persoonlijk blog heb is een persmap niet geheel relevant voor mij. Daarentegen inspireert het mij wel en lees ik goede tips. Zeker dat updaten vind ik wel een hele goede. Ik beland (privé) weleens op een site, waarop ik dan gedateerde informatie zie. Dan lijkt het – voor mij – eigenlijk net alsof het bedrijf / de eigenaar niet de moeite doet om zich goed te profileren. Maar ja, dat ben ik.
Zet het op de todolijst – mooi als je het zo makkelijker maakt om over je te kunnen publiceren. Kan me helemaal voorstellen dat het moeilijk is om een site serieus te nemen als alle informatie velen jaren geleden oud zijn. Zo zie ik ook weleens mensen met een portret van meer dan 5 jaar geleden…
Is een persmap dan hetzelfde als een media kit of is dat weer heel wat anders?
Wat een scherpe vraag – er worden idd weleens verschillende namen voor gebruikt. Een persmap – media-kit is in basis hetzelfde. Een perspagina lijkt erop, maar is wel echt iets anders!
Wat een fijne tips geef je om een goede persmap te maken. Voor mijn (hobby) blog heb ik geen persmap gemaakt
Wellicht een idee om dat eens op de todo lijst te zetten. Het zou toch jammer zijn als ze niet of als ze niet met de juiste feiten over je publiceren.