Om je bedrijf aan free publicity te helpen, heb je een goed plan nodig.
Een plan met boeiende verhalen, media die passen bij jouw doelgroep en wensen en natuurlijk een goede uitvoering van het plan. Het is vergelijkbaar met bijvoorbeeld sales of marketing. Voordat je resultaat ziet van marketing, zoals prospects of een stroom van nieuwe klanten door sales, ben je al een paar stappen verder.
Het geven van mooie interviews aan de media vergt een passende voorbereiding. Om wat inzicht hierin te krijgen, heb ik drie aanbevolen stappen op een rij gezet.
Stap 1: Samen de kansrijkste nieuwshaken/verhalen ontdekken
Vaak kom ik hiervoor bij klanten langs, maar je bent natuurlijk ook van harte welkom op ons kantoor voor een gesprek. In deze live meeting stellen we veel vragen met als doel de kansrijkste nieuwshaken en verhalen naar boven te halen. Hier kun je alles delen over geplande events, marketingacties, beurzen, onderwerpen, trends die je opmerkt en alles wat mogelijk relevant is voor jouw bedrijf/expertise.
Wat is een nieuwshaak?
Een nieuwshaak is als het verhaal waarmee we je (bedrijfs)verhalen kunnen verbinden aan iets wat momenteel in de actualiteit speelt. Dit kan een nieuw product of een nieuwe dienst zijn, een mijlpaal binnen het bedrijf (een nieuwe investeerder, een nieuw kantoor, een nominatie …), of een maatschappelijk thema (bijvoorbeeld het opzetten of steunen van een goed doel).
Het doel is om onderwerpen/verhalen te vinden waarmee we de aandacht kunnen trekken van de media en waarbij we jouw bedrijf of jezelf kunnen helpen met interviews en publicaties.
Stap 2: Je PR-planning voor de aankomende 12 maanden
Na de eerste ontmoeting om tot nieuwshaken te komen, gaan we aan de slag om deze te plaatsen in een pragmatische PR-planning. Hierin komen al je verhalen te staan, met vermelding van welke media goed bij deze haken passen en welke doelen we willen bereiken met de media-aandacht. De PR-planning moet duidelijk aangeven wanneer welk verhaal naar buiten wordt gebracht en hoe dit zal gebeuren.
Stap 3: Media-aandacht (free publicity) aantrekken met jouw nieuws
Dit is de laatste van de drie stappen en uiteraard de belangrijkste: het uitvoeren van de opgestelde PR-planning. Laat deze niet ongebruikt op jouw bureaublad staan; een PR-planning is er om uitgevoerd te worden. We hebben eerst de nieuwswaardige verhalen en haken op een rij gezet, en vervolgens deze in de PR-planning opgenomen. Na goedkeuring van deze planning gaan we aan de slag.
Met andere woorden: we gaan de gemaakte plannen uitvoeren om media-aandacht te genereren. Denk aan het schrijven en pitchen van nieuws. Denk aan het verzorgen van de juiste persberichten of artikelen, zodat de journalist het nieuws kan overwegen.
Wat we willen bereiken, is dat de media kiest ervoor om jouw nieuws op te pakken; door jouw persbericht online te publiceren, te herschrijven en te publiceren of door jou te interviewen over je nieuwswaardige verhaal.
Let op: het gaat hier over free publicity
Free publicity kun je vertalen in het Nederlands naar ‘gratis publiciteit’. Oftewel: publiciteit waar je niet voor betaalt. Het is de tegenhanger van adverteren. Om deze vorm van publiciteit, die je niet kunt kopen, te genereren, heb je een goed plan en een uitstekende pitch nodig.
Heeft jouw bedrijf nog geen PR-planning liggen voor de aankomende maanden / het aankomende jaar? Vul hier de PR-scan in en we spreken elkaar snel!
Je las een artikel van Jennifer Delano, oprichter van PRGoeroes
Meer zichtbaarheid voor je bedrijf? We helpen je graag.
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en je bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.