In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag van een luisteraar. In de achtste aflevering behandelen we de vraag van Rabea: “Krijg je na afloop van een PR-campagne een factuur voor advertenties?”.
Het antwoord op deze vraag is: nee. Je krijgt na afloop van een free publicity campagne, geen factuur voor advertenties. Er worden namelijk geen advertenties ingekocht, we regelen alleen free publicity. Dit is publiciteit die je niet kan inkopen, en dus gratis is. We zorgen voor mooie verhalen uit bedrijven, die journalisten graag willen publiceren. Dus wanneer je geïnterviewd en gefotografeerd wordt en je komt in een magazine terecht, is dat gratis. Voor de foto’s, teksten en plaatsing hoeft niets betaald te worden.
De enige kosten van free publicity zijn de tijd, moeite en effort die een PR-agent nodig heeft om de journalist aan te spreken en jou te pitchen, zodat er free publicity wordt aangetrokken.
Advertentiekosten
Wanneer je wel een advertentie in bijvoorbeeld een krant wilt, kun je dit inkopen. Je koopt dan een bepaalde grootte advertentieruimte en levert hier de opmaak voor aan. Zij plaatsen dit en sturen je een flinke factuur.
Alle lezers weten ook dat het een ingekochte advertentie is, waardoor het minder waardevol is. Dit in tegenstelling tot een free publicity artikel: lezers weten daarbij dat er niet voor is betaald, waardoor het voor lezers meer waarde heeft.
Benieuwd naar de hele aflevering? Bekijk of beluister hem via:
Heb jij zelf een vraag voor de podcast? Stel hem via onze social media kanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.