Ontwikkelingen in de PR
De belangrijkste ontwikkelingen in de PR op een rij.
Er zijn de afgelopen jaren enorm veel dingen veranderd op het gebied van PR. Zo verdwijnen langzaamaan weekkranten en lokale bladen waarin persberichten werden gepubliceerd. Ook is er, zoals in bijna elk gebied, sprake van digitalisering waarin beeldmateriaal in grote rol speelt. Maar naast de dingen die er aan het verdwijnen zijn op het gebied van PR, zijn er ook een aantal ontwikkelingen. Als PR- bureau vinden we het erg belangrijk om in te spelen op deze ontwikkelingen. De belangrijkste ontwikkelingen zullen we in deze blog verder gaan toelichten.
Authenticiteit
De meest belangrijke ontwikkeling op het gebied van PR is authenticiteit. Dit heeft natuurlijk altijd al een rol gespeeld, maar de nieuwe consument is veel moreel bewuster geworden en neemt niet meer zomaar iets aan. Er worden vaak veel vragen gesteld bij bijvoorbeeld nieuwe producten, ideeën en ontwikkelingen. Wanneer je PR wilt realiseren is het van belang dat je eerlijke antwoorden op alle vragen kunt geven en niet zomaar lege beloftes uitspreekt. Tegenwoordig worden vrijwel alle uitspraken in twijfel gebracht en je moet bij media-aandacht dus echt zeker weten dat je kunt waarmaken wat je zegt. Je wilt tenslotte niet in een slecht daglicht komen door je PR.
Podcast
Een andere ontwikkeling van de afgelopen jaren zijn podcasts. Het kan vergeleken worden met een radio-uitzending, echter kan een podcast worden geluisterd op elk moment van de dag. De populariteit van de podcast is enorm gegroeid en steeds meer mensen luisteren er tegenwoordig naar. Als organisatie kan een podcast een vorm van owned media zijn, maar ook dienen als invulling van social media of externe communicatie. Ook zou je bij andere podcasts te gast kunnen komen om daar jouw media-aandacht te realiseren en te werken aan je PR.
Relevant
Elke dag worden er dagelijks nieuwe berichten, content en PR-campagnes naar buiten gebracht. Het is dan ook erg lastig om tussen iedereen op de vallen en aandacht te trekken. Het gaat in deze tijd niet meer over hoe de boodschap tot stand is gekomen of hoe het uitziet maar over de mate van relevantie. Een PR boodschap, bijvoorbeeld bij omgevingscommunicatie, moet naast relevant voor de maatschappij voornamelijk relevant zijn voor de doelgroep. Zij zijn tenslotte diegene die je wilt bereiken. Jouw PR moet relevant zijn zodat jouw doelgroep warm wordt en je de aandacht trekt van de mensen waarvan je graag de aandacht zou willen hebben.
De hulp van een PR-bureau
Wij van PRGoeroes zijn een PR-bureau dat bestaat uit PR-specialisten die ervoor zorgen dat zichtbaarheid voor jou of je bedrijf kan worden gerealiseerd. Wij zorgen er altijd voor dat we op de hoogte zijn van de nieuwste ontwikkelingen rondom PR. Hierdoor kunnen we zichtbaarheid garanderen. Een voorbeeld hoe we dat doen is het Big Brand Moments- model. Wil je weten hoe wij voor jou PR kunnen realiseren? Of ben je klaar met betaald adverteren en wil je zichtbaarheid creëren door middel van free publicity? Neem dan contact met ons op via de website!