In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag van een luisteraar. In de zesde aflevering behandelen we de vraag van Karina: “Moet je elk persbericht herschrijven voor verschillende media?”
Pas je het persbericht aan voor elk medium? In de basis niet. Je herschrijft niet een heel persbericht per medium. Een persbericht is namelijk een kort, zakelijk bericht waarin je de wie, wat, waar, wanneer, waarom, hoe et cetera toelicht. Deze feitelijke informatie zorgt ervoor dat de journalist meteen een goed beeld heeft waar het verhaal over gaat. Het is niet zo dat een lokaal medium daarin andere informatie verwacht dan een landelijk medium.
Wat ik wel soms doe, is de titel of eerste alinea iets herschrijven. Als ik een persbericht naar lokale media stuur, dan kan het handig zijn dat ik de plaatsnaam in de titel noem. Bijvoorbeeld Barneveldse talentenjacht, Rotterdamse onderneming, et cetera. Dan maak je het relevant voor het lokale medium.
Zulke kleine aanpassingen zijn prima, maar je hoeft zeker niet het hele persbericht te herschrijven. Het blijft een bericht waarbij je feiten vertelt rondom het nieuws dat je in de media probeert te krijgen.
Benieuwd naar de hele aflevering? Bekijk of beluister hem via:
Heb jij zelf een vraag voor de podcast? Stel hem via onze socialmediakanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.