In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag rondom PR. In deze aflevering behandelen we de vraag van Alida: “Waarom zou ik een persbericht schrijven bij een nominatie?”
Een tijdje geleden sprak ik met Alida. Zij was toen net genomineerd voor een mooie ondernemersprijs. We spraken over de mogelijkheden om dat nieuws naar buiten te brengen.
Waarom zou ik daar eigenlijk een persbericht voor willen schrijven?
Alida zei: “Waarom zou ik daar eigenlijk een persbericht voor willen schrijven? Via de stemmen wordt bepaald wie de beste ondernemer is. Dan heeft het toch helemaal geen nut om er een persbericht over te schrijven?”
Daar was ik het niet mee eens. De stemmen worden gegeven door mensen die op een website zijn, en dat betekent ook dat het mensen kunnen zijn die jouw nieuws hebben gezien. Deze publiciteit kan voortgekomen zijn vanuit een persbericht. Publiciteit kan mensen aansporen om tee gaan stemmen, waardoor je wel degelijk je winkans vergroot.
Winnen is niet de enige reden om een persbericht te sturen
Echter, is winnen niet de enige reden om een persbericht voor een nominatie te versturen. Je doet het vooral om te bouwen aan je zichtbaarheid en geloofwaardigheid. Op lange termijn wil je een bepaalde boodschap uitdragen. Je wilt dat mensen aan jou denken als ze iemand zoeken in jouw branche.
Een nominatie is een mooi nieuwshaakje om je langetermijnverhaal uit te dragen. Het is een nieuwswaardig item om een persbericht mee te vullen welke gepubliceerd kan worden. Het geeft je de mogelijkheid om opnieuw te vertellen waarom je doet wat je doet, en waarom je er zo gepassioneerd over bent. Een mooie aanleiding om jouw verhaal te delen en media-aandacht te trekken!
Benieuwd naar de hele aflevering? Bekijk of beluister hem via:
Heb je zelf een vraag voor de podcast? Stel hem via onze socialmediakanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.