Alleen maar in de media als je iets bijzonders gepresteerd hebt?
Wanneer je wat belangrijks gepresteerd hebt, moet je in eerste instantie zorgen dat journalisten daarvan op de hoogte zijn. Anders zullen ze je niet interviewen. Wil je dus een interview pakken en in de media komen, oftewel free publicity aantrekken, dan moet je een journalist laten weten wat je gedaan hebt. Gelukkig zijn er PR-agenten en freepublicityspecialisten voor die je daarbij kunnen helpen. Ze kunnen je nieuws verpakken in een persbericht.
Van prestatie naar persbericht
Er hangen bepaalde regels en eisen aan een persbericht. Een PR-expert weet hoe het verhaal gepitcht moet worden richting de media, met als doel om journalisten te interesseren voor je verhaal. Wanneer je de media niet actief benadert of niemand inschakelt om dat voor je te doen, zal het het nieuws waarschijnlijk niet bereiken. Ook als je de journalisten wel zelf opbelt, maar niet met het verhaal verpakt hoe zij het willen horen, zal het waarschijnlijk niet ver komen.
In het nieuws zonder belangrijke prestatie
Denk je dat wat jij doet, niet belangrijk genoeg is om in de media te komen? Ook dat is waarschijnlijk niet waar. Met een goede pitch door een PR-agent kun je er toch tussen komen. Die weet namelijk de juiste nieuwshaken te vinden, en weet hoe je verhaal nieuwswaardig gemaakt kan worden.
Heb jij ook een vraag? Stel hem via onze socialmediakanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Beluister de podcast via Spotify, Apple Podcasts of YouTube. Abonneer je vandaag nog om geen enkele aflevering te missen.