Tony’s Chocolonely’s movement en PR
De movement en PR van Tony’s Chocolonely gaan verder dan je denkt!
Met elke hap doe je mee
Pascal van Ham was aanwezig bij ClipTalk17. Zij onthulde enkele van Tony’s Chocolonely’s geheimen rondom de promotie. Wist u bijvoorbeeld dat de reep (opgedeeld in bizarre stukken) de kaart laat zien van diverse West-Afrikaanse landen? En dat Tony’s Chocolonely is opgericht om een sociaal probleem op te lossen, in plaats van een dik bedrijf te bouwen? Het bedrijf heeft verschillende doelen: het oprichten van een movement van fans die de chocolade lekker vinden en die de missie willen steunen. En met elke hap doe je mee. Het bedrijf hanteert een speciale regel: nooit betalen voor reclame. Als pr-agent heb ik ook elke dag deze uitdaging.
De missie en waarden zijn leidend voor elke beslissing
Geen enkele beslissing staat op zichzelf. Tony’s Chocolonely’s missie en waarden zijn leidend voor elke beslissing. Dat maakt ze open en eerlijk over de mooie, maar ook de minder mooie dingen. Dat is natuurlijk wel lef hebben. Maar goed, als u niet wilt betalen, kunt u kiezen uit andere manieren van marketing. Tony’s Chocolonely kiest voor owned media door middel van een eigen website. Kiezen voor relaties met fans. Een event voor artiesten (‘Tony’s ’s fair’) en talks met alle cijfers voor samenwerkingspartners, fans, vrienden en familie. In samenwerking met de Beurs van Berlage worden er chocoladeverhalen verteld met foto’s uit West-Afrika van 15 kinderen die in de cacao-industrie hebben gewerkt. Op de website Bitter Chocolate Stories vind je hier meer informatie over. Twee jaar gelden is zelfs de film ‘Tony’s ‘ gemaakt, die in meer dan 50 bioscopen heeft gedraaid.
Met zulke verhalen, die zo goed worden doorvertaald, groeit het aantal earned media. Goede free publicity en partnerships. Denk bijvoorbeeld aan de KLM, die nu alle repen aan boord heeft. Tony’s Chocolonely wil graag internationaal, en dit past er goed bij. Ook de Bijenkorf is een partner. Bij elke nieuwe reep (nieuwe smaak) komt er een speciale taart in deze smaak. Dit blijkt al jaren een succes. Ook werd er zelfs een keer Tony’s-bier gemaakt.
Naar de beurs
De laatste pr-stunt was het bericht dat Tony’s naar de beurs gaat. Daarmee werd de Beurs van Berlage bedoeld, met de chocoladeverhalen en foto’s uit West-Afrika, maar een tactisch persbericht deed het werk. Het leverde zichtbaarheid op in het FD, bij de NOS en nog veel andere media. Oftewel 4 miljoen euro aan pr-waarde.
Meer weten: bezoek de website en kies voor slaafvrije chocolade: www.Tony’s schocolonely.com.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.