Waarom kost PR / free publicity geld?
We krijgen vaak de vraag: “Waarom kost PR geld? Het is toch free publicity?” In deze aflevering van de Free Publicity Podcast besteden we hier aandacht aan.
Het klopt dat PR, of public relations, wordt gezien als free publicity. Dit houdt in dat je verhaal, interview of persbericht kosteloos wordt gepubliceerd op platforms, websites of in kranten. Als je geluk hebt, kom je misschien zelfs op de radio of televisie. Maar, waarom kost PR dan toch geld?
Tijdsinvestering en expertise
Het opzetten van een PR-campagne kost veel tijd. Het gaat niet alleen om het ontwikkelen van een nieuwswaardig verhaal dat een journalist ertoe aanzet jou te interviewen, dit is ook een expertise. Het is een specialisme waar veel tijd in wordt gestoken en deze tijd moet vergoed worden.
Bovendien heb je ook middelen nodig om ervoor te zorgen dat je je verhaal goed kunt pitchen aan journalisten. Je moet bijvoorbeeld een persbericht klaar hebben liggen voordat je een pitch doet. Als een journalist dan interesse toont en vraagt om het persbericht, wil je dat direct kunnen leveren. Het kan ook voorkomen dat de journalist vraagt of je zelf wat tekst kan aanleveren. Dit vraagt weer om de expertise van een copywriter die een aantrekkelijk stuk tekst kan opstellen.
Daarnaast kost het tijd om je verhaal goed te kunnen pitchen. Je moet bellen, nabellen, nogmaals je verhaal brengen, en dit kost allemaal tijd. Dit zijn allemaal uren die we graag vergoed zien, want anders kunnen we net zo goed op de bank gaan zitten.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Resultaat versus investering
De resultaten van PR, zoals een interview in een tijdschrift, zijn inderdaad gratis. Een recent voorbeeld is een klant van ons die vorige week geïnterviewd werd voor RTL Magazine. Het interview kostte niets; het werd gevoerd, door RTL Magazine geredigeerd, naar de klant gestuurd voor controle en vervolgens gepubliceerd. Maar, voordat ik de journalist zover had om het interview te doen, ging er een heel proces aan vooraf.
Daarom is het belangrijk om te begrijpen dat hoewel de publiciteit zelf gratis is, het proces om daar te komen zeker niet kosteloos is. De tijd, expertise en middelen die nodig zijn om PR effectief uit te voeren, moeten worden vergoed. Dus hoewel de term ‘free publicity’ misschien anders suggereert, kost PR wel degelijk geld.
Heb jij ook een vraag? Laat het ons weten via contact@prgoeroes.nl of via onze socials. Wie weet behandelen we jouw vraag in de volgende aflevering.