Wat kost een persbericht?
In de Free Publicity Podcast beantwoorden we wekelijks een vraag van een luisteraar. Voor deze aflevering bespreken we de volgende vraag: wat kost een persbericht?
Dit is een relevante vraag, omdat een persbericht vaak het middel is waarmee je een nieuwswaardig verhaal over je bedrijf naar de media brengt. Het is niet ongebruikelijk dat, wanneer je een journalist belt met het nieuws dat je een speciale gebeurtenis hebt of iets nieuws te delen, zij 80% van de tijd vragen om het persbericht op te sturen. Daarom is het handig om je persbericht klaar te hebben liggen voordat je contact opneemt met de media.
De prijs van een persbericht
‘Maar wat kost een persbericht dan?’ hoor ik je vragen. Dat hangt af van wat jij als een persbericht ziet. Het schrijven van een persbericht is iets wat je al vanaf ongeveer € 100 kunt laten doen door minder ervaren schrijvers. Als je een professionele copywriter inschakelt, moet je denken aan prijzen tussen de € 200 en € 400. Maar op dat moment heb je alleen nog maar een bericht opgeslagen in een Worddocument, en daar schiet je nog niet veel mee op.
Je weet dan namelijk nog niet zeker of wat je hebt opgeschreven ook echt nieuwswaardig is. Het is belangrijk dat je persbericht een ‘haakje’ heeft waar een journalist echt geïnteresseerd in is, en denkt: Dat is een goed verhaal. Daar wil ik meer over weten.
Waardevolle inhoud en verspreiding
Een copywriter kan je daar niet altijd bij helpen. Ook een dure journalist inschakelen – die misschien wel twee of drie keer het bedrag vraagt – betekent niet dat je dan wel een goed persbericht krijgt. Journalisten zijn over het algemeen zeer bekwaam in het schrijven van artikelen, maar niet noodzakelijkerwijs in het schrijven van persberichten. Dit zeg ik uit eigen ervaring.
Het hebben van een persbericht zelf kun je dus voor een paar honderd euro laten doen, maar daarmee ben je er nog niet. Als je naar mij toe komt en zegt: ‘Hé, Jennifer, ik heb een persbericht nodig’, dan moet je denken aan een paar duizend euro.
Wat krijg je voor die prijs?
Wat je voor dat bedrag krijgt, is veel meer dan een bericht. Ik ga met jou in gesprek en we gaan het hebben over wat de nieuwswaardigste ‘haak’ is die we voor jouw bedrijf kunnen inzetten. Vervolgens schrijf ik een briefing waarin ik deze nieuwswaardige ‘haak’ noteer, samen met informatie over het bedrijf en dingen die slim zijn om mee te nemen.
Je leest deze briefing zelf door en vult alles in waarvan je denkt dat het absoluut in het persbericht moet staan. Op basis van deze briefing schrijf ik dan het persbericht. Daarna stuur ik het naar je op zodat je kunt controleren of alles inhoudelijk klopt. Vervolgens begin ik met het verspreiden van het persbericht.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Na het schrijven komt het verspreiden
Ik bouw een online perspagina, voeg foto’s en eventuele pdf-bestanden toe en op een bepaald moment – een dag waarop je beschikbaar bent voor eventuele vragen van journalisten – gaan we het persbericht echt verspreiden.
Het meest magische en tijdsintensieve onderdeel is het najagen van het persbericht. Het is belangrijk dat je na het versturen van het persbericht contact opneemt met de journalisten om te praten over het persbericht en om te vragen of ze er iets mee kunnen. Dit gesprek is cruciaal om media-aandacht te krijgen voor je persbericht.
Conclusie
Dus, wat kost een persbericht? Het stukje papier met daarop de tekst, het persbericht, kun je voor een paar honderd euro krijgen. Maar dat betekent niet dat het nieuwswaardig is, en dus ook niet dat het een goed persbericht is. Daarvoor heb je iemand nodig die nieuwswaardigheid kan herkennen. Dat talent moet geoefend zijn, en dat hebben copywriters over het algemeen niet. Een journalist zou kunnen weten hoe dit werkt, maar dat betekent niet dat ze een goed persbericht kunnen schrijven. En na het schrijven moet je aan de verspreiding beginnen, en dat doet niemand voor je, tenzij je iemand vindt met de juiste contacten die dat voor je wil najagen. Dan moet je meer denken aan een bedrag van een paar duizend euro.
Heb jij ook een vraag? Laat het ons weten via contact@prgoeroes.nl of via onze socials. Wie weet behandelen we jouw vraag in de volgende aflevering.