In de Free Publicity Podcast beantwoorden we elke week een vraag van een luisteraar. In de zevende aflevering behandelen we de vraag van Danny: “Wat kost PR nou eigenlijk?”.
Daar is geen eenduidig antwoord op te geven. Als je vraagt wat een auto kost, hangt het ook af van welk merk en wat de eisen zijn.
Ook bij PR hangen de kosten af van je wensen en wat je met PR wilt bereiken
Als je in gesprek gaat met een PR-bureau, kan daar een betere inschatting van gegeven worden. Je bespreekt dan wat voor bedrijf je hebt, wat jouw verhaal is, waarmee je graag de publiciteit in wilt. Een PR-bureau kan inschatten hoeveel tijd het kost om jou daarmee in de media te krijgen.
Bij PR-bureaus liggen de gemiddelde prijzen voor abonnementen tussen de 1000 en 5000 euro per maand. Dan heb je het helemaal uitbesteedt en heb je een heel PR-pakket: persberichten worden voor je geschreven, je wordt gepitcht bij media, wanneer nodig worden er artikelen geschreven die aangeboden worden aan de media en wellicht doen ze ook aan newshacking voor je. Is je vak in het nieuws en kun je daarop inhaken? Kun je ervoor zorgen dat de journalist die over het onderwerp schreef, de volgende keer over jou gaat schrijven?
Kies je liever voor losse persberichten? Als je een keer een leuk nieuwtje te melden hebt waarvoor je iemand in wilt huren om eenmalig een goed persbericht te schrijven en deze de media in te brengen, moet je denken aan een eenmalig bedrag tussen de 1500 en 2500 euro.
Benieuwd naar de hele aflevering? Bekijk of beluister hem via:
Heb jij zelf een vraag voor de podcast? Stel hem via onze socialmediakanalen of contact@prgoeroes.nl, en wie weet behandelen we hem in de volgende podcast aflevering. Vergeet je niet te abonneren om geen enkele aflevering te missen.