Even een blog tussendoor over die fascinatie van marketing(mensen) voor het PR-vak. Het onderwerp had ook een prima podcast kunnen zijn. Laatst spraken we iemand die zich via onze website meldde om een samenwerking de (vak)media in te brengen. Hij is een echte marketeer en allerlei vragen over publicitaire garanties kwamen onze kant op. PR is hét vak waarin je eigenlijk niets kunt garanderen. Je kunt niet ‘maken dat iemand publiceert’.
Vragen rond garanties en waar we welke publicatie kunnen garanderen
Alle vragen over garanties van publiciteit zijn echte marketingvragen. Deze komen natuurlijk voort uit het advertentievak, waar je met een goede zak geld – bekijk ook vooral deze video met Willem-Albert Bol voor verdere toelichting – een prima nationale campagne kunt organiseren.
En ja, met adverteren kun je zichtbaarheid garanderen. Het verdwijnt daarna wel weer, maar je was (even) zichtbaar.
Wie gaat publiceren?
Dat kunnen we je niet vertellen. Het is geen advertentie waarbij we kunnen maken dat een journalist het verhaal oppakt. We kunnen het pitchen, vragen wat wel of niet interessant is voor hen, en daarna is het aan de journalist om te beslissen wat die ermee doet.
Het helpt als je een goed verhaal hebt. Het helpt ook als je marketing staat als een huis. Een journalist googelt en wil graag via sociale media bevestiging zien van wat we beweren in het persbericht.
Wat koop ik in aan publiciteit?
Dit is niet helemaal hoe PR werkt. Niet bij ons in ieder geval. Wij werken niet per publicatie. We werken door totdat we onze doelen bereiken. Normaliter koop je een gegarandeerde pitch en is het daarna afwachten hoe de media erop reageert. Geen interesse kan ook het antwoord zijn. We kunnen en gaan dus niets zeggen over de hoeveelheid, het formaat en de richting van de uiteindelijke publicaties.
Wat kan ik wel doen?
We kunnen ervoor zorgen dat jouw top 10 gewenste media het nieuws bekijkt en overweegt om het op te pakken. Met hen gaan we het gesprek aan en zorgen we dat zij het overwegen. Daarbij is het aan jou (of samen met ons) om tot een top 10 lijst van media te komen.
Als je garanties wilt, huur dan een marketingbureau in dat advertenties plaatst. Als je iemand zoekt die vol passie jouw nieuws vindt en pitcht, iemand die ervoor zorgt dat de (vak)media jouw nieuws bekijkt en overweegt, dan gaan we graag met jou in gesprek.