Welkom bij de Free Publicity Podcast! In deze podcast blijft geen enkele kant van het aantrekken van media-aandacht onbesproken. Je ontdekt wat er nodig is om aandacht aan te trekken die je niet kunt inkopen. Deze week beantwoorden we de vraag: kan PR helpen bij crowdfunding? Zo ja, hoe dan?
PR en crowdfunding: een recent voorbeeld
Ik heb een recent voorbeeld om dit te illustreren. Met het team hebben we onlangs een crowdfunding op ons pad gekregen van Koala Hug, een fantastisch bedrijf dat zich bezighoudt met duurzaam textiel. Ze waren op zoek naar een manier om hun crowdfunding te vergroten.
Dat was niet hun eerste crowdfunding; de eerste was heel goed verlopen. Voor de tweede wilden ze ook PR gaan inzetten om nog meer bereik te regelen en hun expertise verder uit te bouwen.
Resultaten van de crowdfunding met PR
Heeft het geholpen? Ja! We hebben heel mooie persberichten uitgegooid en resultaten binnengekregen. Er is op hele mooie plekken gepraat over duurzaamheid, investeren en ondernemerschap. Dat heeft natuurlijk geholpen met het bereik en de bekendheid van de crowdfunding.
Maar crowdfunding vereist ook veel sales. Er is ontzettend hard gewerkt achter de schermen om hier een succes van te maken. Het is fantastisch verlopen, en ze hebben het dubbele opgehaald van wat ze met de crowdfunding wilden bereiken, precies binnen de bestemde tijd.
Hoe PR kan helpen bij crowdfunding
Hoe kan PR nou helpen als je aan het crowdfunden bent? Het kan directe sales opleveren, maar het beste is dat je sales en PR combineert. PR-resultaten helpen met het bereik, de geloofwaardigheid van de campagne, en het verhaal verder naar buiten te brengen.
Bij elke crowdfunding kun je fantastische publiciteit hebben. Maar er is altijd een overgang van publiciteit naar iemand die zijn portemonnee pakt en begint te investeren in crowdfunding. Dus als je een crowdfunding wilt laten slagen, zorg dan dat je sales, marketing, en mailinglijst op orde hebt.
Conclusie: De rol van PR in crowdfunding
Kan PR helpen om crowdfunding een succes te maken? Zeker! Het is één van de factoren die ik aanraad om te doen naast sales en marketing. Maar daarna moet je gewoon aan de bak met sales.
Beluister deze aflevering: