Hoe vind ik een PR-bureau?
In de Free Publicity Podcast nemen we de tijd om elke week een specifieke vraag van onze luisteraars te beantwoorden. Deze week richten we ons op: Hoe vind ik een (geschikt) PR-bureau?
Het is een vraag die veel ondernemers en bedrijven bezighoudt. Wanneer je op zoek gaat naar een PR-bureau, is het essentieel om een bureau te vinden dat goed bij jou en je behoeften past.
Waarvoor huur je een PR-bureau in?
Een belangrijke vraag is waarvoor je een PR-bureau inhuurt. Doe dit voor PR, niet voor marketing of verkoop. Laat ik dat meteen duidelijk maken: als je op zoek bent naar nieuwe klanten, dan kun je beter marketing inzetten. Zoek je manieren om je bestaande klanten te behouden, dan kan communicatie of marketing een betere optie zijn.
Ben je daarentegen op zoek naar branding, wil je je expertstatus verhogen en je huidige klanten laten weten dat ze op de juiste plek zijn? Dan ben je op zoek naar PR. Het is belangrijk om te beseffen dat PR voornamelijk draait om publiciteit en branding, niet direct om klantacquisitie.
Verwachtingen managen
Een tijdje geleden had ik een klant die ik adviseerde voor een bedrijf met meerdere mensen in de directie. Ik had al duidelijk uitgelegd dat PR publiciteit oplevert, wat uiteindelijk tot branding leidt. Als je op zoek bent naar klanten, ga dan marketing doen. Dit werd begrepen en aanvaard. Maar aan het einde van de rit, tijdens ons afsluitend gesprek na een aantal perslanceringen, merkte een directielid op dat hij had verwacht dat dit meer klanten zou opleveren. Toen moest ik opnieuw benadrukken dat hij in dat geval marketing had moeten inzetten in plaats van PR.
Pssst, volg je ons al op YouTube? Abonneer je op ons kanaal en blijf op de hoogte van onze nieuwste updates!
Het kiezen van een passend PR-bureau
Wanneer je op zoek gaat naar een PR-bureau, is het van belang om er een te kiezen dat past bij jouw missie en product. Het bureau moet jouw taal spreken en een klik hebben met jou en je bedrijf. Vraag jezelf af of het bureau affiniteit heeft met je product en er achter staat. Heeft je product bijvoorbeeld een negatieve impact op het milieu, zoek dan een bureau dat dat niet erg vindt en het zelfs een goed idee vindt. Als je een duurzaam bedrijf hebt, zoek dan een bureau met een hart voor duurzame diensten of producten.
Het praktische proces van het vinden van een PR-bureau
Nu we het ‘waarom’ en ‘wie’ hebben besproken, vraag je je wellicht af ‘hoe’ je zo’n PR-bureau vindt.
Het proces kan beginnen met rondvragen: ‘Wie huur jij in? Hoe hebben zij dit aangepakt?’
Dit kan je waardevolle inzichten geven. Natuurlijk kun je ook gewoon beginnen met googelen en kijken welke bureaus anderen inhuren. Als je ziet dat een bedrijf mooie publiciteit heeft gekregen, kijk dan eens wie daar achter zat.
Als je eenmaal een selectie van mogelijke PR-bureaus hebt, ga dan met ze in gesprek. Bespreek wat je zoekt en wat je wilt bereiken. Welk verhaal wil je vertellen? Welke ervaring hebben ze? Voor wie werken ze momenteel en welke resultaten hebben ze geboekt?
Na het voeren van gesprekken met meerdere bureaus, zul je beginnen te voelen welk bureau echt bevlogen is met jouw merk en bedrijf, wie jou en je doelen echt begrijpt. Het gaat niet alleen om het schrijven en uitsturen van persberichten. Je moet ook een goede relatie met elkaar kunnen onderhouden.
Conclusie
Het vinden van het juiste PR-bureau is dus een proces waarbij je met mensen praat, bureaus opzoekt en het bureau vindt dat begrijpt waar je naartoe wilt, waar je blij van wordt, en met wie je echt als partners kunt groeien. Kortom, vind een bureau waarvan je denkt: “Met hen kan ik uren in de auto zitten en me nog steeds vermaken.” Dat is de juiste match.
Ga in gesprek, stel vragen en vind een bureau dat jou en je doelen begrijpt. Succes!
Beluister afl. 22 ‘Hoe vind ik een pr-bureau’
Heb jij ook een vraag voor Jennifer? Stuur een mail naar contact@prgoeroes.nl of plaats een reactie op onze socials.