Waarom zou je een PR-specialist bellen? Er zijn tal van redenen om samen te werken met een publicrelationsspecialist, maar het komt erop neer dat je accurate en gunstige berichtgeving over jouw merk in de media en voor het publiek moet krijgen. Hier zijn zeven redenen om een pr-specialist te bellen en een prof aan het werk te zetten.
1. Je hebt nieuws te delen
De eerste, en meest voorkomende reden om een PR-specialist te bellen is als je groot of klein nieuws uit je organisatie te delen hebt. Als je een productlancering, rebranding, overname of ander nieuws hebt, kun je een PR-bureau bellen en een specialist aan het werk zetten. Sommige bedrijven wachten zelfs tot ze iets hebben wat ze zelf ook herkennen als nieuwswaardig en interessant voor de media. Dat hoeft overigens niet – je kunt ook een PR-specialist inhuren om dit nieuws in jouw bedrijf te herkennen. Gegarandeerd dat er meer in jouw bedrijf te melden is dan je zelf herkent.
2. Valse beelden/misvattingen over je merk verspreiden zich
Er is niets erger dan te ontdekken dat onjuiste informatie over je organisatie zich verspreidt in het nieuws, vooral als het negatief is. Een PR-specialist kan je helpen bij het beheersen van problemen of crises, door op te treden als contactpersoon tussen je bedrijf en de media, om de juiste informatie naar buiten te brengen. We hebben hier de juiste collega’s voor. Iemand die een plan kan maken als er een PR-crisis aan het ontstaan in. Maar ook iemand die je door middel van mediatraining kan voorbereiden op (negatieve) mediavragen en aandacht. Mooier is het als we valse beelden of misvattingen rond jouw bedrijf voor kunnen zijn. Als de media je al kent, zijn ze vaak wat liever voor je, of vergeten ze wat sneller waar die ene *&^klant de media voor benaderde.
3. De branche verandert snel
Als jouw bedrijfstak zich snel ontwikkelt, is de kans groot dat je een nieuwswaardig en actueel verhaal te vertellen hebt over je organisatie, vooral als je bedrijf iets geheel nieuws innoveert voor de bedrijfstak. Een PR-bureau kan helpen dat verhaal te vinden en te ontwikkelen naar goede nieuwswaardige momenten. Deze kunnen weer worden vertaald naar persberichten, nieuwspitches, interviews, artikelen, etc., etc. Jouw visie op de branche of de missie waar jullie als bedrijf naartoe willen, kan al de basis zijn om je ergens geïnterviewd te krijgen.
4. Je hebt zware concurrentie (die al in het nieuws is/zijn)
De meeste bedrijven hebben wel enige concurrentie, maar hoe meer concurrentie, hoe moeilijker het kan zijn om gesprekken aan te gaan met de media en het grote publiek. De kans is groot dat je concurrentie al samenwerkt met een PR-bureau om hun berichtgeving te ontwikkelen. Raak niet verloren achter je concurrentie! Neem contact op met een publicrelationsspecialist om je bedrijf net zo populair, of populairder, te krijgen dan jouw concurrenten in de media.
Laatst sprak ik een ondernemer die hier last van had. Iemand met dezelfde dienst / hetzelfde platform was wél in de media. Wat diegene nu moest doen, was de vraag aan de PR specialist. Ons advies: zo snel mogelijk ook de media in. Wel media-aandacht van de concurrent betekent dat investeringen en een stuk van de markt ook naar die concurrent gaat. Meer investeringen of klanten betekent een snelle verbetering van het product of de dienst, en voordat je het weet ben je definitief een stuk van de markt kwijt. Durf jij het risico te nemen?
5. Je hebt extra ondersteuning nodig voor een campagne
Als je een campagne of groot evenement plant, dan kan PR de megafoon zijn om de boodschap kracht bij te zetten. Werk strategisch samen met een publicrelationsspecialist om je campagne of evenement bekend te maken. Toen klant Compasso Social vertelde dat zij een feelgoodevent ging organiseren voor expatvrouwen, vertaalden wij dat door naar een eerste integratiefestival in Nederland. Dat sprak Het Parool aan en die publiceerden (bijna 1.000.000 lezers, hè?) een artikel hierover inclusief een link naar de aanmeldpagina. Binnen 15 minuten na het publiceren zat het event volgeboekt. Hier is de hele case te vinden: https://prgoeroes.nl/project/compasso-social/
6. Je hebt geen reclamebudget
PR kost doorgaans niet zo veel als adverteren. Over het algemeen zijn PR-activiteiten verdiende kansen, wat betekent dat je PR-bureau, jouw organisatie en verhaal zal helpen matchen met journalisten en publicaties die op zoek zijn naar verhalen zoals dat van jou. Dus dat betekent dat je met een passende PR-specialist de kans loopt om tienduizenden (bijvoorbeeld 24.000 euro aan free publicity voor klant Style Search), tonnen (bijvoorbeeld 263.000 euro aan free publicity voor klant Fynch Mobility) of soms miljoenen euro’s (bijvoorbeeld 3,6 miljoen euro aan free publicity voor klant Klayr) aan media-aandacht aan te trekken, zonder dat je tonnen voor die PR-aandacht betaalt. Wij hebben als doelstelling om minimaal twee keer de media-waarde te genereren versus de investering die in ons als bureau wordt gedaan.
7. Je hebt geen tijd om het allemaal zelf te doen
Veel startende bedrijven willen al hun marketing en public relations zelf doen. Dit kan in het begin te doen zijn, maar realistisch gezien, heb je belangrijkere dingen te doen met je tijd en een public relations bureau is gespecialiseerd en heeft jarenlange ervaring om de resultaten te krijgen die je nodig heb. Sommige bedrijven zien zelfs mogelijkheden om het hun stagiairs te laten doen. Wij werken al jaren met alleen seniors, omdat 10 jaar ervaring met stagiairs van allerlei soorten en maten liet zien dat het niveau van communiceren (in woord en schrift) op allerlei manieren wat te wensen overliet. Graag met een correct bericht en passende en professionele foto’s de media in, inclusief 3-5 publicaties gegarandeerd per persbericht dat wij voor je verspreiden? We horen het graag.
Bel vandaag nog een PR-specialist
Zelfs als je al goed PR-werk doet, kan een PR-professional of -bureau jouw berichtgeving en bereik naar een hoger niveau tillen. Een getraindepublicrelations specialist kan jouw nieuws op het juiste moment bij de juiste mensen brengen, wat het verschil kan maken tussen een algemene vermelding van je bedrijf en een hoofdartikel. Een PR-training of media-training op maat kan hier ook bij helpen.
Gegarandeerd meer zichtbaarheid voor jouw bedrijf? We helpen je graag
Zoek je een PR-bureau in de omgeving van Amsterdam, Utrecht, Den Haag of Rotterdam dat media-aandacht en zichtbaarheid voor jou en jouw bedrijf genereert? PRGoeroes doet dit voor jouw bedrijf! Neem vrijblijvend contact met ons op en informeer naar de mogelijkheden.